Dopravní spojení
Město Varnsdorf je ze třech stran obklopeno Spolkovou republikou Německo a od konce sedmdesátých let bylo často spojováno s významným hraničním přechodem pro osobní automobily a autobusy do Seifhennersdorfu (Spolková republika Německo). V současné době obě státní silnice, které prochází městem, směřují k hraničním přechodům a umožňují tak kvalitní a rychlé dopravní napojení na silniční síť SRN. Na severozápadní straně je k dispozici přechod do Seifhennersdorfu, který umožňuje přímou cestu směrem na Löbau, Bautzen a Drážďany, na jihovýchodní straně je to přechod do Grossschönau, který směřuje směrem k Žitavě, Görlitz a dále do Polska. Spojnici přes Seifhennersdorf do blízkého Rumburku po dlouhých letech vytvořila obnovená pravidelná autobusová doprava, která plynule navázala na tradici první R-U linky ze začátku minulého století. Přechod do Grossschönau spojuje naše město s ostatními okresy Euroregionu Nisa, kde přes Německo a Polsko směřuje do Frýdlantského výběžku a krajského města Liberce. Nedaleko obou přechodů, které mohou využívat vozidla do hmotnosti 3,5 resp. 7,5 tun, se nachází dálnice A 4, která vede napříč Evropou a lze jí využít například pro rychlé spojení s Ostravou. Výhodné umístění města umožňuje domácím i návštěvníkům naplno využít volnost Schengenského prostoru a to jak pro výhodné nákupy, ale zejména pro cestování a turistický ruch. V neposlední řadě je zapotřebí zmínit i nové místní cyklotrasy s návazností na oficiální cyklostezky, které návštěvníkům umožňují důkladnější poznání krás našeho města a okolí.
Existence hraničních přechodů v neposlední řadě slouží i vzájemné spolupráci při mimořádných událostech.
Spoj do vnitrozemí představuje mezinárodní silnice I/9, vedoucí do vnitrozemí, určená i pro kamionovou dopravu a také silnice vedoucí před okresní město Děčín do krajského města Ústí nad Labem. Tímto směrem se vydávají i turisté, toužící navštívit nedaleký národní park České Švýcarsko i s německou stranou Saského Švýcarska.
Významným autobusovým dopravcem je společnost QuickBus, zajišťující pravidelné denní spojení s hlavním městem.
Nemůžeme zapomenout ani na osobní železniční dopravu, která ve městě slouží již od roku 1869. V současné době představuje železnice, provozovaná německou společností Länder Bahn Trilex spojení s městy Žitava - Hrádek a Liberec, které využívají zejména turisté a studenti. Tato trať na své cestě prochází stejně jako silnice německým a polským územím. Pro turisty je výhodné i její napojení na pravidelnou parní linku ze Žitavy do významného lázeňského městečka Jonsdorf, nebo rozlehlého středověkého hradu s malebným městečkem Oybin. Směrem do vnitrozemí směřuje železniční trať do nedalekého Rybniště, kde se dělí na tratě do Děčína a České Lípy. Zajímavostí určitě zůstává i hojně využívaná první soukromá železniční zastávka v ČR a to u místního pivovaru Kocour na trati do Seifhennersdorfu.
Vzdálenosti v km do vybraných měst:
Česká republika | Německo | Polsko |
Liberec 57,2 km Praha 111,0 km Ústí n L 68,4 km Děčín 44,7 km |
Zittau 37,7 km Bautzen 44,7 km Görlitz 76,7 km Löbau 63,2 km Dresden 107,4 km |
Sieniawka 18,4 km Bogatynia 29,6 km Zhořelec 52,7 km Boleslaviec 104 km Jelení Hora 90,4 km |
Další data a fakta:
Geografické prostředí Demografie Trh práce Hospodářství |
Bytový fond a výstavba Zdravotnictví a sociální péče Školství Životní prostředí |