Základní informace-evidence obyvatel
ZÁKLADNÍ INFORMACE - EVIDENCE OBYVATEL
Občan České republiky může mít jen jedno místo trvalého pobytu na našem území, a to v objektu, který je určen pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci a je označen číslem popisným, nebo evidenčním, popřípadě orientačním.
Změnu místa pobytu hlásí :
- občan ohlašovně v místě nového trvalého pobytu,
- za občana mladšího 15 let jeho zákonný zástupce, popřípadě pěstoun,
- za občana zbaveného způsobilosti k právním úkonům nebo za občana, jehož způsobilost k právním úkonům byla rozhodnutím soudu omezena tak, že není způsobilý hlásit změnu místa trvalého pobytu, jeho zákonný zástupce,
- za občana může změnu místa trvalého pobytu hlásit jím pověřený zmocněnec na základě ověřené plné moci.
Při hlášení místa pobytu je občan povinen předložit :
- vyplněný a podepsaný „Přihlašovací lístek k trvalému pobytu“ (příslušný formulář získá občan na oddělení evidence obyvatel),
- platný občanský průkaz, u něhož není v důsledku změny místa trvalého pobytu oddělena jeho vyznačená část; občan po ukončení pobytu v cizině předkládá cestovní pas; občan po nabytí státního občanství České republiky předkládá doklad o nabytí státního občanství,
- doklad o vlastnictví domu nebo bytu (např. výpis z katastru nemovitostí), nebo doklad o oprávněnosti užívat byt (např. nájemní smlouva), anebo úředně ověřené písemné potvrzení oprávněné osoby o souhlasu s ohlášením změny místa trvalého pobytu; takové potvrzení se nevyžaduje v případě, že oprávněná osoba potvrdí souhlas na přihlašovacím tiskopisu k trvalému pobytu před zaměstnancem ohlašovny; za oprávněnou osobu se považuje osoba starší 18 let, způsobilá k právním úkonům, která je oprávněna užívat objekt nebo jeho vymezenou část (např. byt nebo obytnou místnost), anebo je provozovatelem ubytovacího zařízení, kde se občan hlásí k trvalému pobytu.
Správní poplatek :
Za ohlášení změny místa trvalého pobytu zaplatí občan správní poplatek ve výši 50,--Kč za osoby uvedené na jednom přihlašovacím lístku. Od poplatku jsou osvobozeny osoby mladší 15 let.
Zrušení údaje o místu trvalého pobytu
Ohlašovna rozhodne o zrušení údaje o místu trvalého pobytu :
- byl-li zápis proveden na základě pozměněných, neplatných nebo padělaných dokladů nebo nepravdivě nebo nesprávně uvedených skutečností,
- byl-li objekt, na jehož adrese je občan hlášen k trvalému pobytu, odstraněn nebo zanikl nebo je podle zvláštních právních předpisů nezpůsobilý k užívání za účelem bydlení, nebo
- zaniklo-li užívací právo občana k objektu nebo vymezené části objektu, jehož adresa je v evidenci obyvatel uvedena jako místo trvalého pobytu občana a neužívá-li občan tento objekt nebo jeho vymezenou část. Ohlašovna v tomto případě rozhodne o zrušení údaje o místě trvalého pobytu jen na návrh vlastníka objektu nebo jeho vymezené části nebo na návrh oprávněné osoby. Navrhovatel je v takovém případě povinen existenci uvedených důvodů ohlašovně prokázat. (návrh na zrušení údaje o místu trvalého pobytu)
Je-li údaj o místě trvalého pobytu úředně zrušen, je místem trvalého pobytu sídlo ohlašovny, v jejímž územním obvodu byl občanovi trvalý pobyt úředně zrušen.
Poskytování osobních údajů z informačního systému Ministerstva vnitra ČR
Evidence obyvatel je vedena v informačním systému evidence obyvatel, jehož správcem je Ministerstvo vnitra České republiky.
Obyvateli staršímu 15 let poskytuje ministerstvo, krajský úřad, obecní úřad obce s rozšířenou působností nebo ohlašovna územního obvodu místa trvalého pobytu písemně údaje vedené v informačním systému k jeho osobě, a to na základě písemné žádosti.
V žádosti obyvatel uvede :
-
jméno, popřípadě jména, příjmení a rodné příjmení,
-
rodné číslo,
-
číslo občanského průkazu (cestovního dokladu, průkazu o povolení k pobytu pro cizince nebo průkazu povolení k pobytu azylanta),
-
adresu místa trvalého pobytu,
-
žádost opatří úředně ověřeným podpisem. Povinnost úředního ověření podpisu neplatí, pokud obyvatel předloží výše uvedený doklad a podepíše žádost před orgánem příslušným k poskytování údajů.
Za obyvatele mladšího 15 let a za občana zbaveného způsobilosti k právním úkonům nebo občana, jehož způsobilost k právním úkonům byla rozhodnutím soudu omezena tak, že není způsobilý k podání písemné žádosti, žádá o poskytnutí údajů jejich zákonný zástupce.
Tyto údaje jsou žadateli poskytnuty za úhradu správního poplatku ve výši 50,-- Kč.