Vyhodnocení ochrany kritických úseků komunikací Ústeckého kraje před zvěří pomocí pachových ohradníků za rok 2010

Vyhodnocení ochrany kritických úseků komunikací Ústeckého kraje před zvěří pomocí pachových ohradníků za rok 2010

21. 1. 2011 - Jan Louka, DiS.
Bezpečnost na silnicích poměrně znatelným způsobem ovlivňuje pohyb volně žijících živočichů v krajině.

Jejich trasy jsou jen těžko změnitelné, mají svoji logiku. Jsou to cesty z místa klidu a bezpečí do míst pastvy a za vodou, v období páření pak vyhledávání vhodného partnera. Tyto trasy lze v přírodě nalézt ještě z dob, kdy o automobilech a silnicích pro ně nikdo neměl ani potuchy. Srážky vozidel se zvěří jsou tedy způsobeny člověkem, nikoliv zvěří. A tak člověk autodopravou výrazně ovlivňuje jak přirozenou populaci volně žijících druhů zvěře, tak také ohrožuje sám sebe.
Škody na majetku a zdraví motoristů je možné částečně omezit. Ale ne všude je možné účelně využít technických prostředků. Jsou místa kde v přechodu zvěře přes silnici nic nezabrání. Tyto úseky by měly být označeny jako úseky s vysokým nebezpečím srážky s volně žijící zvěří včetně případného snížení povolené rychlosti.
V roce 2010 byla ve vybraných oblastech Ústeckého kraje testována funkčnost pachových ohradníků Duftzaun německé firmy HAGOPUR. Bylo ošetřeno cca 250 km silnic především nižšího řádu na území devíti obcí s rozšířenou působností. O zapojení do projektu rozhodovala aktivita příslušných odborů životního prostředí a ochota obcí spolupodílet se na finančních nákladech. Nicméně hlavní finanční břímě nesl Krajský úřad Ústeckého kraje. První nástřik byl proveden těsně před srnčí říjí (začátek července), druhý v září.

Ze získaných poznatků lze vyvodit některé závěry:
1) Pachové oplocenky mají pozitivní vliv na snižování nehodovosti na komunikacích způsobenou srážkou dopravního prostředku s volně žijící zvěří.
2) Pachové oplocenky ale nejsou stoprocentním garantem v odrazení zvěře od přechodu komunikace.
3) Pachové oplocenky jsou pro zvěř průchodné, působí především tím, že zvěř před nimi zbystří a pokud může tak „překážku“ obejde, nebo ji naopak překonává v maximální rychlosti.
4) Pachová oplocenka zužuje migrační koridor do relativně úzkého úseku a ten pak lze do určité míry „posunout“ dále za horizont, za nepřehlednou zatáčku, či dál od jinak nebezpečného a nepřehledného úseku.
5) Pro pachové oplocenky platí, že je nutné jejich aplikaci opakovat alespoň dvakrát za rok.
6) Místa, kde byla v předchozím období oplocenka použita, si zvěř pamatuje a vyhýbá se jim.
7) Pachové oplocenky nejsou všelékem, obrovskou úlohu mají autoškoly, různé motoristické organizace a pořady v mediích.

Výsledky za ORP Varnsdorf 
Pachové ohradníky byly aplikovány poprvé v několika úsecích o celkové délce zhruba 10 km. Snížení ztrát lze odhadnout na více jak 20 "zachráněných" kusů především srnčí zvěře. Všichni zúčastnění myslivci považují provedená opatření za velmi účinná a zvěři i motoristům prospěšná. Je proto dobře, že se podařilo zajistit finanční prostředky i na letošní rok a že snad stane ochrana zvěře před motoristy a motoristů před zvěří trvalou službou myslivců a státních orgánů nejširší veřejnosti!

Ing. Karel Hrouzek                                                          Mgr. Marek Hartych
předseda Podřipského zájmového sdružení nájemců honiteb     člen pracovní skupiny
odbor ŽP, MěÚ Roudnice nad Labem                                     odbor ŽP, MěÚ VDF


mapa kritických míst v ORP Varnsdorf

Diskusní fórum bylo uzavřeno, už není možné přidávat příspěvky!
 
Diskusní fórum
Autor Předmět Datum
Petr
Lesná
21. 1. 2011 16:50
Pavel Rydval
Re: Lesná
21. 1. 2011 19:05
Pavel Retych
Re: Lesná
23. 1. 2011 11:04
Vypsat vše