Varnsdorfská škola nás proslavila na Slovensku a v Anglii
ZŠ Bratislavská spolupracuje od října 2010 se sdružením Delfíno, které pracuje s akreditovaným programem MŠMT zaměřeným na metodu artefiletiku s tématem delfín Dilo a podmořský svět.
Školním celosvětovým projektem chce jeho zakladatel Dr. Horace Dobbs PhD. BSc. (atomový fyzik, vědec a vizionář) předložit své poznatky z mnohaletého výzkumu, při nichž objevil pozitivní působení delfínů na člověka, a to, jak lze využít jejich kladných vlastností k motivaci pro učení hrou. Proto vytvořil malého, hravého a zvídavého delfína Dila, který prožívá mnohá dobrodružství. Díky Dilovi je možné ukázat dětem fascinující a magický svět delfínů. Dilo a jeho příběhy pomáhají rozvíjet kreativní potenciál a pomáhají uvolnit hravou energii.
Nyní přichází Dilo i do škol, aby pomohl dětem, učitelům, rodičům a všem těm, kteří se podílejí na výchově dětí.
Celého projektu se od října loňského roku účastní i ZŠ Bratislavská, která se pomocí fiktivního delfína Dila rozhodla v dětech podporovat hravost a radost při výuce. Programem zařadili nové alternativní prvky do výuky, využití originálních učebních pomůcek a metodických materiálů. „Přesto, že se v programu, který toto sdružení přináší do škol, realizuje ZŠ Bratislavská teprve několik měsíců, a to nejen ve vyučování, ale také v družině a ve volnočasových aktivitách, dosáhli velmi překvapivých výsledků. „ Vzhledem k tomu, že téma delfín a podmořský svět je pro děti velice přitažlivé, rychle se změnila také celková atmosféra ve třídách a to jak o přestávkách, tak i při samotném vyučování. Děti se celkově zklidnily, ubylo konfliktů a společný zájem o delfíny je velice sblížil. Dokáží mezi sebou lépe komunikovat, naslouchat jeden druhému a společně tvořit. Jak v oblasti výtvarné, kde vznikají krásné práce, kterými si zdobí třídy a chodby školy, tak například v oblasti hudební, kde žákyně 3. třídy, bez pomoci dospělých, vytvořily scénický tanec. Děti skládají básničky, nosí do školy obrázky z podmořského světa, vyhledávají si informace na internetu. Další oblíbenou činností se stalo vedení deníčků, a to u žáků 4. třídy, které jsou vytvářeny na základě čtení knihy o delfínku Dilovi, a kde mohou neomezeně zapojit svoji fantazii. Nutno dodat, že do této činnosti je nemusí nikdo nutit, a že naopak zjišťují dopředu názvy kapitol, které je teprve čekají. Díky knize Dilo a volání hlubin, se kterou ve škole pracujeme, se zvýšil zájem o čtení a zvýšila se také návštěvnost knihovny, ve které se děti dožadovaly zapůjčení knihy o Dilovi a začaly se více zajímat o encyklopedie a knihy s tématikou mořského světa. Také rodiče dětí se začali zajímat o to, kde je možné knihu koupit,“ nadšeně popisuje aktivity dětí Martina Kozáková, která se spolu s celým kolektivem školy projektu chopila.
Ať jsou děti sebevíc unavené, v okamžiku, kdy učitel oznámí jakoukoli činnost související s delfínem Dilem, únava jakoby zázrakem mizí. Dětem se rozzáří oči s velkou chutí se pouští do práce. „Ve výuce jsme také využili poslech scénické hudby, která byla vytvořena k některým kapitolám zmíněné knihy. Milé překvapení pro nás bylo zjištění, že se děti nestyděly, ale naopak si svůj spontánní pohyb k této hudbě užily. Mořský svět děti velmi motivuje a většinou si ani neuvědomují, že se učí, vše berou jako hru. Tento přirozený způsob učení vede k tomu, že si takto získané vědomosti uchovávají na velmi dlouhou dobu.
Zapojení se do tohoto projektu nám přineslo nejedno milé překvapení a jsme přesvědčeni, že další na nás ještě čekají,“ popsala svůj pohled pedagoga Martina Kozáková.
Děti si také tradičním pečením buchet, které realizovaly už v projektu sbírky pro UNICEF, vydělaly na nákup delfíního hedvábného kokonu. Ten se pro mnohé stal osobním útočištěm, které nabízí funkci relaxační, výchovnou i konfrontační. Umocňuje pocit lehkosti a nabízí možnost odpoutání se od problému. Děti milují, když mají prostor, který je jenom jejich, což dokazuje několik odpovědí na otázku, proč chodí rády do kokonu:
Je měkoučký, rád na něj sahám.
Je voňavý a je mi tam dobře.
Mám tam kamarády, hrajeme si tam, děláme tam moře.
O aktivitě varnsdorfské školy byl prostřednictví sdružení Delfíno, kde jsou zainteresovány Valpurga Hozáková (pochází z Jiřetína) a Dana Hegerová (pochází z Varnsdorfu), informován i sám tvůrce Horáce, který měl velmi srdečnou a silnou reakci. V děkovném dopise se zmiňuje o "Czech Dilo Teamu", v němž je mj. zahrnuta právě i ZŠ Bratislavská jako naprosto unikátní škola, která přesně dle představ pana Horace pracuje s tématem podmořského světa ve všech výchovách. Úspěch školy natočila i slovenská televize Markíza. Záznam odvysílá 1. března v pořadu Reflex a je k nahlédnutí i v archivu TV Markíza .
rm
Foto Mgr. Ladislava Ondráčková
Diskusní fórum bylo uzavřeno, už není možné přidávat příspěvky! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Diskusní fórum | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vypsat vše |