Model varnsdorfské zastávky vystavuje Národní galerie
První soukromá železniční zastávka v České republice upoutala pozornost odborné veřejnosti u nás i v zahraničí.
Stavba zastávky Pivovar Kocour získala nominaci na Grand Prix architektů v roce 2014, byla publikována v izraelském vydání uznávaného časopisu Domus a také na několika odborných serverech, mj. na prestižním archdaily.com. V lednu se originálnímu objektu dostalo dalšího významného ocenění. Architektonický model zastávky převzala do svých stálých sbírek darovací smlouvou Národní galerie.
Model zastávky se stal součástí stálé expozice architektury a je vystaven ve Veletržním paláci na ochozu ve 2. patře mezi nově umístěnými exponáty. Modely existují dva. Ten druhý zdobí kancelář majitele pivovaru. "V době, kdy jsme stavěli pivovar, se zrpovoznila sousedící trať a kolem nás začali jezdit vlaky. Napadlo nás, že to je vlastně výborné spojení se světem. Když jsem svůj záměr oznámil na úřadu, chytali se za hlavu. Nakonec se to povedlo. Ocenění architektonického ztvárnění nás samozřejmě těší," uvedl majitel pivovaru, městský radní a zastupitel Josef Šusta.
Autorem modelu je firma PK model, která byla založena v roce 1991 a navazuje na tradici výroby architektonických modelů na fakultě architektury ČVUT v Praze. "Ročně vyrábíme 15 až 20 modelů pro odběratele z tuzemska i zahraničí," doplnil jeden z autorů Petr Šikola, který je zároveň architektem samotné stavby. Spoluautory jsou Jan Černoch, Jan Pustějovský a Hana Klapalová (Staroňová) z architektonické kanceláře Domyjinak.
Zastávkaje situována ve zcela nové pozici u česko-německé státní hranice, v prostoru křížení železniční tratě 828 Dresden-Ebersbasch-Zittau-Liberec-Tanvald s komunikací Rumburská. Napojuje přilehlou část města Varnsdorf a areál pivovaru na systém veřejné městské i regionální přeshraniční dopravní sítě.
"Idea řešení nástupištního objektu vychází z industriální atmosféry. Jednoduché formy obrysu dvou proniklých pootevřených krychlí těží inspiraci z forem historicky užívaných dřevěných pivovarnických beden (bas). Ocelovou konstrukci doplňuje ocelový plech silný 20 mm, určený k rezivění v průběhu stárnutí stavby. Plech je perforován kruhovými otvory ve tvaru loga tak, aby umožnil poutavý přístup světla do interiéru, naopak noční osvětlení lineárními LED pásky prosvěcuje loga do tmy exteriéru. Z vnitřku zastávky vystupuje do prostoru masivní dřevěná lavice s názvy traťových železničních stanic, ukončená a nesená dalším ocelovým logem," pospal hlavní architektonickou ideu Petr Šikola.
Podlaha přístřešku je řešena ocelovým zinkovaným pororoštem s komaxitovým povrchem, který postupným používáním získává zamýšlenou patinu - černá barva se v místech nejintenzivnějšího provozu u lavičky postupně stírá a prosvítá zinkování. Interiér je zčásti otevřen výhledům na železniční trať a nedaleký Hrádek, zčásti uzavřen vůči nepřízni počasí. Kromě lavice k sezení cestujících jsou tu umístěny jízdní řády v atypických polykarbonátových pouzdrech, otvírák na pivní lahve a nechybí schránka na pivní zátky.
Michal Haller, s přispěním Petra Šikoly
autoři fotografií: Jaroslav Kvíz a Ivo Šafus