Uzavřené hlavní nádraží
Většinu cestujících, kteří využívají přepravu po železnici, před koncem roku příjemně překvapily zánovní vlakové soupravy vybraného dopravce Vogtlandbahn...
na regionální trati 089 Rybniště - Varnsdorf - Liberec. Spolu se zvýšením komfortu ve vlastním dopravním prostředku však došlo od 12. prosince k uzavření všech prostor pro cestující na nádraží Varnsdorf. Cestující tak narážejí do neoznačených, uzamčených dveří nádraží a pro přístup na a z nástupiště musí používat nepříliš vábný, neosvětlený prostup mezi budovou a sklady na pravé straně nádraží kolorovaný kontejnery na odpad. Na základě reakcí řady nespokojených cestujících jsme se proto se žádostí o vyjádření obrátili na České dráhy, a. s. Zajímalo nás zejména, proč k uzavření nádraží došlo, zda se jedná o změnu trvalou, zda probíhají jednání s novým, alternativním dopravcem, zda nový dopravce prostory nechce sám využívat a v neposlední řadě, zda není možné uzavření nádraží a nutnost použití bočního vchodu nějak vyznačit. Z odpovědi Ing. Patrika Konopáska z regionální správy majetku ČD v ÚL vyplývá, že budova v železniční stanici ve Varnsdorfu je součástí dráhy v majetku ČD, a.s., a její poskytování nediskriminačním způsobem všem oprávněným dopravcům je povinností provozovatele dráhy, kterým je Správa železniční dopravní cesty, s.o. České dráhy nesou náklady spojené s veřejně přístupnými prostorami nádražních budov, které jako dopravce využívají. Žádný jiný dopravce se na nich zatím nikde nepodílí. V současné době však ČD nádražní budovu nevyužívají, a proto je budova uzavřena. Budova, včetně prostorů pro cestující (včetně podílu na nákladech spojených s provozem) byla v loňském roce několikrát na jednáních nabízena novému dopravci, ten však zatím jasně deklaroval nezájem o využití těchto prostor.
Z dalšího textu vyplývá, že před reálným nástupem konkurence v osobní železniční dopravě měl být stanoven postup, jak mezi oprávněné dopravce spravedlivě rozdělit náklady na správu, údržbu i úklid a další služby veřejně přístupných prostor železničních stanic (tedy nikoli celých budov). Řešením situace by mohlo být zavedení tzv. staničního poplatku za užití železničních stanic a služeb v nich poskytovaných.
Jaký je tedy pro cestující z toho všeho závěr? Povinností dopravce není vlastnit nádraží, prostory pro cestující, ani je provozovat. Cestující tak dnes může pro čekání na vlak využít krytý prostor 1. nástupiště a ve vlaku si zakoupit jízdenku. Služby čekárny, WC, uzavřené, či vytápěné čekárny, služby občerstvení nebo informací apod. jsou nadstandardní a tudíž nepovinné. Ani vlastník, ani dopravce na tom zatím nechtějí nic měnit. Pokud by tedy město mělo zájem pro cestující nádraží otevřít, je nutné se s požadavkem na zvýšení komfortu pro cestující veřejnost obrátit přímo na železničního dopravce, nebo je provozovat samo. Do té doby by ale bylo záhodno minimálně zkulturnit současný východ z nádraží tak, aby nový návštěvník města pochopil, že vystoupil v Evropě a ne v Asii, nebo na Balkáně.
JS
Diskusní fórum bylo uzavřeno, už není možné přidávat příspěvky! |
|
Diskusní fórum
|
Pavlik Stanek
|
Rozvoj města a dopravy
|
13. 1. 2011 15:40 |
Jiří Sucharda
|
Re: Rozvoj města a dopravy
|
13. 1. 2011 15:49 |
Jiří Sucharda
|
Re: Rozvoj města a dopravy
|
13. 1. 2011 16:07 |
milanhindrak
|
Re: Rozvoj města a dopravy
|
13. 1. 2011 18:31 |
Pavlik Stanek
|
Re: Rozvoj města a dopravy
|
13. 1. 2011 16:11 |
major Gagarin
|
Re: Rozvoj města a dopravy
|
13. 1. 2011 22:48 |
vdf
|
Re: Rozvoj města a dopravy
|
14. 1. 2011 8:53 |
občan
|
Re: Rozvoj města a dopravy
|
15. 1. 2011 21:19 |
Petr Bošek
|
Re: Rozvoj města a dopravy
|
20. 1. 2011 19:51 |
Pavel Rydval
|
Re: Rozvoj města a dopravy
|
21. 1. 2011 8:55 |
Václav Nechvíle
|
Vlaky Trilex
|
14. 1. 2011 9:06 |
zdenek stepanek
|
Re: Vlaky Trilex
|
14. 1. 2011 13:35 |
Hynek
|
Re: Vlaky Trilex
|
14. 1. 2011 14:30 |
zdenek stepanek
|
Re: Vlaky Trilex
|
14. 1. 2011 14:40 |
Josef
|
Žádný název
|
14. 1. 2011 12:51 |
Venca
|
Re: Bez nadpisu
|
14. 1. 2011 13:13 |
vdf2
|
Re: Bez nadpisu
|
16. 1. 2011 1:17 |
zdenek stepanek
|
Re: Bez nadpisu
|
14. 1. 2011 14:43 |
Jan Rybar
|
A co takhle petice?
|
15. 1. 2011 15:45 |
Jan Rybar
|
Re: A co takhle petice?
|
15. 1. 2011 15:50 |
Milan Klimov
|
Re: A co takhle petice?
|
15. 1. 2011 23:36 |
vdf2
|
Re: A co takhle petice?
|
16. 1. 2011 1:15 |
vdf2
|
Re: A co takhle petice?
|
16. 1. 2011 1:20 |
V. Benedikt
|
Nádraží
|
15. 1. 2011 23:15 |
Jan Sommer
|
Re: Nádraží
|
16. 1. 2011 11:43 |
V. Benedikt
|
Re: Nádraží
|
16. 1. 2011 12:45 |
Milan Klimov
|
Nejen zisk, ale i prestiž města
|
15. 1. 2011 23:57 |
vdf2
|
Re: Nejen zisk, ale i prestiž města
|
16. 1. 2011 13:40 |
Zdenek Pochop
|
Žádný název
|
16. 1. 2011 13:58 |
Martin Kornfeld
|
minenei Zdenek Pochop
|
17. 1. 2011 9:41 |
Zdenek
|
Re: minenei Zdenek Pochop
|
17. 1. 2011 10:02 |
K.Bradan
|
Nejen nádraží
|
16. 1. 2011 14:14 |
Lída
|
Re: Nejen nádraží
|
16. 1. 2011 18:06 |
Martin Kornfeld
|
Re: Nejen nádraží
|
25. 1. 2011 15:55 |
čitatel
|
Re: Nejen nádraží
|
28. 1. 2011 12:25 |
jmenovatel
|
Re: Nejen nádraží
|
28. 1. 2011 19:47 |
Martin Kornfeld
|
Re: Nejen nádraží
|
30. 1. 2011 20:18 |
vdf3
|
Žádný název
|
17. 1. 2011 9:25 |
vdf2
|
Re: Bez nadpisu
|
17. 1. 2011 10:30 |
Jaromír JOSEF
|
Nádraží
|
29. 1. 2011 22:41 |
Marie
|
Re: Nádraží
|
30. 1. 2011 12:25 |
Jiří Sucharda
|
Re: Nádraží
|
30. 1. 2011 14:19 |
Josef
|
Re: Nádraží
|
3. 2. 2011 16:51 |
Josef
|
Re: Nádraží
|
3. 2. 2011 16:54 |
... co do jména...
|
Jak říkal Felix Holzman: "Pláčete dobře..."
|
30. 1. 2011 18:23 |
VV
|
Re: Jak říkal Felix Holzman: "Pláčete dobře..."
|
30. 1. 2011 21:57 |
bublina
|
Vlak do Liberce
|
3. 2. 2011 9:15 |
Josef
|
Re: Vlak do Liberce
|
3. 2. 2011 16:55 |
bublina
|
Re: Vlak do Liberce
|
3. 2. 2011 19:49 |
|
Vypsat vše
|