Tolerance a možné odchylky při měření rychlosti vozidel
Právní řád ČR odkazuje v případě přesnosti rychloměrů na mezinárodní předpisy, a to konkrétně na předpis EHK/OSN č. 39 a evropskou směrnici 75/443/EHS, ve znění pozdějších směrnic.
Z uvedených norem jednoznačně vyplývá, že:
- Rychlost udávaná rychloměrem nesmí být nikdy nižší než skutečná rychlost. Je stanovena i maximální odchylka, která určuje, že např. při údaji rychloměru 50 km/h je minimální skutečná rychlost 41 km/h.
- Je přesně stanoven vzorec, podle kterého se přípustná odchylka rychloměru určuje
(0 ≤ V1 – V2 ≤ V2/10 + 4 km/h)
V1 – údaj rychloměru
V2 – skutečná rychlost
Z výše uvedeného vyplývá, že pokud nejsou na vozidle provedeny nepovolené úpravy (např. montáž pneumatik nepovoleného (většího) rozměru), nelze při dodržování rychlosti dle rychloměru překročit zákonem stanovenou maximální rychlost vozidla.
2. Přesnost radarů
Každý radar, který Policie ČR, vojenská policie nebo obecní police k měření rychlosti vozidel, musí odpovídat zákonu č. 505/1990 Sb., o metrologii, a jeho prováděcím vyhláškám. Radary musí mít platné typové schválení a každý jednotlivý kus musí být pravidelně kalibrován.
Radary jsou v ČR schvalovány s jednotnou odchylkou +- 3 km/h, , pokud je zjištěná rychlost do 100 km/h, respektive +-3 procenta při rychlostech nad 100 km/h. Tato odchylka není promítnuta do zobrazené rychlosti na radaru, zohlednit ji musí sám policista nebo strážník. Teoreticky může u řádně fungujících radarů nastat situace, že vozidlu, které objektivně jede rychlostí 50 km/h, ukáže jeden radar rychlost 47 km/h a jiný 53 km/h. Překročení rychlosti 50 km/h lze tedy považovat za spolehlivě prokázané až tehdy, zobrazí-li se na radaru rychlost 54 km/h a vyšší.
Tyto informace byly ověřeny na Českém metrologickém institutu.
JUDr. Jan Kněžínek
Ministerstvo dopravy
odbor agend řidičů
tel.: +420 972 231 474
fax: +420 972 231 475