Město připravuje opatření, jak snížit náklady za energie
„V souvislosti se současnou energetickou krizí, která zasahuje především evropské země, začínáme od občanů, dostávat dotazy, zda a jak budeme nastalou situaci řešit. Zda budeme sahat po úsporných opatřeních, zejména ve smyslu úspory elektrické energie. V mediích velmi často sledujeme, jak některá velikostí s námi srovnatelná města již v současné době zhasínají či omezují veřejné osvětlení (VO). A to v celých ulicích, počtem světlených bodů (každé druhé světlo) nebo formou omezení nasvícení kulturních památek,“ řekl místostarosta města Jiří Sucharda.
Občany města zajímá, jak se k této situaci postaví vedení města. Největším problémem elektrické energie zatím je, že se v současné době nedá jednoduše skladovat a kupovat do zásoby. Proto je u této komodity vždy důležitá cena, za kolik ji nakupujeme, a to buď v okamžiku, kdy ji spotřebováváme nebo v době, kdy uzavíráme dlouhodobý závazek. Varnsdorf v posledních letech nakupoval elektřinu formou aukce na komoditní burze v závazku dvou let. Poslední nákup se uskutečnil v roce 2020 a jeho platnost končí 31. prosince 2022. Nový závazek, vzhledem k současným cenám, město uzavřelo pouze na rok s tím, že se jedná o tzv. spotovou cenu, tedy aktuální, od ledna státem zastropovanou cenu.
Přesto, že má Varnsdorf v tuto chvíli elektrickou energii nakoupenou za historicky dobré ceny, mnohé další vstupní náklady na provoz města jsou vyšší (náklady na centrální topení, plyn, stavební materiály a další). „Nechovali bychom se jako řádní hospodáři, když bychom nevyvinuli snahu šetřit na elektrické energii jen proto, že tato komodita byla nakoupena za “staré ceny”,“ upřesnil Sucharda.
Vedení města ve spolupráci s Odborem správy majetku a investic a Technickými službami města Varnsdorf v současné době prověřují veškeré možnosti, jak ušetřit elektrickou energii především na veřejném osvětlení. Vždyť ve městě je dnes instalovaných téměř 3000 svítidel. Díky postupnému přechodu a rekonstrukcím veřejného osvětlení je dnes poměr LED svítidel s nižší energetickou náročností oproti klasickým sodíkovým výbojkám více jak 50% ve prospěch LED svítidel. Jít tedy cestou celkového vypínání osvětlení v nočních hodinách (např. od půlnoci do 4 hod.) není příliš smysluplné, a to i s ohledem na odvrácenou tvář této úspory ve formě hrozící zvýšené kriminality v neosvětlených ulicích a případnému nárostu úrazů či nehod.
Dalším negativním aspektem celkového vypínání osvětlení je i omezení funkce městského bezdrátového varovného systému, který se denně dobíjí v nočních hodinách právě z VO. Vedení města projednávalo i variantu vypínání jen některých lamp (bodů) VO, tato varianta je technicky velmi náročná a současná soustava k těmto opatřením není uzpůsobena. V souvislosti s tímto opatřením vzniká i nežádoucí efekt tzv. světlo/tma, kdy se zvyšuje pravděpodobnost silničních nehod. Na to pamatuje i silniční zákon, který upřednostňuje buď úplnou tmu a osvětlení pomocí světel dopravních prostředků nebo řádně a normovaně nasvětlené komunikace.
Z výše uvedených důvodů město zatím zvažuje následující úsporné kroky. Omezení svícení v městských parcích, v již zrekonstruovaných ulicích, kde jsou dvouokruhová světla a lez vypnout jeden z LED čipů, nastavení dalších moderních svítidel na nižší intenzitu svícení a v neposlední řadě i instalace doplňkových prvků do rozvaděčů VO, jako astronomické hodiny, výměna starších soumrakových spínačů za více citlivé a další.
Jako smysluplné se dnes jeví dočasné vypnutí nasvícení památek a historických budov od 23. nebo 24. hodiny, případně jejich dočasné úplné vypnutí, neboť toto opatření bezprostředně neohrožuje bezpečnost, je technicky jednoduché, a tudíž efekt úspory je okamžitý. Zvažovaná možnost osazení lamp časovými spínači, vzhledem k pořizovacím nákladům versus celkové úspoře, u současné LED technologie lamp nepřináší kýženou finanční úsporu.